Wachttijden
Wachttijd voor de Basis GGZ en de Gespecialiseerde GGZ: momenteel neem ik geen nieuwe patiënten aan (8-1-2025). Neem voor meer informatie contact op met de praktijk.
Algemeen: na de intake volgt aansluitend de behandeling.
Naast face to face contacten behoort beeldbellen ook tot de mogelijkheden.
Plek op de wachtlijst: aan een plek op de wachtlijst kunnen geen rechten worden ontleend. Tijdens de intake zal besloten worden of behandeling in de praktijk zal worden opgestart. Wanneer tijdens de intake blijkt dat ik niet de meest passende behandeling kan bieden, zal ik u helpen een passender behandelaanbod te vinden.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en zodat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake start. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).
Verwijzing
Voor aanmelding is een verwijzing van de huisarts nodig. Zorgverzekeraars stellen vaak hoge eisen aan de verwijsbrief. Hierin moet in ieder geval de volgende informatie zijn opgenomen:
- Naam en voorletters
- Geboortedatum
- Adres, postcode en woonplaats
- Telefoonnummer
- Recente verzekeringsgegevens (maatschappij, polisnummer, BSN nummer)
- Verwijzing van de huisarts voor de Generalistische Basis GGZ of Specialistische GGZ
- Beschrijving van het vermoeden van de DSM-stoornis
- Adresgegevens van de verwijzer
- AGB code van de verwijzer
- Datum van verwijzing
- Handtekening of stempel van verwijzer
Waarvoor kunt u zich beter elders aanmelden:
Binnen de praktijk is er te weinig uitgebreide expertise en ervaring om u aan te melden voor behandeling van: verslavingsproblematiek, eetstoornissen, psychotische stoornissen, dissociatieve stoornissen, ernstige ontwikkelingsstoornissen en neurocognitieve stoornissen.
Kosten, tarieven, vergoeding 2024 en 2025
Als de behandeling onder de verzekerde zorg valt en u heeft een verwijzing van de huisarts, dan zal de behandeling vergoed worden (vanuit de basisverzekering - daar is geen aanvullende verzekering voor nodig). Afhankelijk van uw zorgverzekering krijgt u ongeveer 65% (naturapolis) tot 100% (zuivere restitutiepolis) vergoed. Kijk dat goed na in uw polisvoorwaarden en informeer bij uw zorgverzekeraar.
De ziektekostenverzekeraar verrekent altijd eerst het Eigen Risico met u. Dit bedraagt in 2025 €385,- (tenzij u heeft gekozen voor een hoger Eigen Risico).
Voor 2025 werkt de praktijk voor een deel gecontracteerd, met drie verzekeraars, en voor een deel niet-gecontracteerd. Met de volgende drie verzekeraars is voor 2025 een contract afgesloten:
- Zilveren Kruis
- Menzis
- SZVK (voor militairen)
Als u hierbij verzekerd bent, wordt de factuur automatisch naar de zorgverzekeraar gestuurd. Deze zal de zorg geheel vergoeden met uitzondering van het eigen risico dat ze zorgverzekeraar eerst zal aanspreken.
Als u bij een andere zorgverzekeraar bent verzekerd, krijgt u elke twee maanden een verzamelfactuur en dient u deze zelf te betalen en zelf in te dienen bij uw verzekeraar. Deze zal een deel van de rekening vergoeden (afhankelijk van de soort polis die u heeft). Vraag dat vooraf goed na bij uw verzekeraar!
Bij sommige verzekeraars is het nodig dat u vooraf een machtiging/toestemming heeft om bij een niet gecontracteerde zorgverlener in behandeling te zijn. Vraag ook dit goed na.
De zorgverzekeraar mag u niet een dergelijk lage vergoeding geven voor uw zorgkosten zodat het onmogelijk wordt. Dit is in de zorgverzekeringswet vastgelegd (hinderpaalcriterium).
Zie ook de website van de Contractvrije psycholoog.
Zorgprestatiemodel
In de GGZ is het Zorg-Prestatie-Model van kracht: alle afzonderlijke zorgprestaties (zoals een intakegesprek, een behandelsessie of een intercollegiaal overleg) worden apart in rekening gebracht. Hierin vindt u alleen de directe tijd van het consult en niet alle indirecte tijd (zoals dossier maken, sessie-voorbereiding, schrijven sessie-verslag, brieven, overleg met huisarts, vragenlijsten interpreteren, ed.). De tijd van deze activiteiten zijn verwerkt in de tarieven van de diagnostiek - of behandelconsulten. De maximum tarieven zijn vastgesteld door het NZA. De zorgverzekeraars vergoeden een deel van deze tarieven.
Klik voor informatie over het zorgprestatiemodel op deze link.
Niet alle problematiek behoort tot de verzekerde zorg: de diagnoses aanpassingsstoornis, identiteitsproblemen, relatie- en werk-gerelateerde problematiek worden niet vergoed door de zorgverzekeringswet (als er niet tegelijkertijd sprake is van een andere diagnose die wel vergoed wordt).
Tarieven 2024
Bij verzekerde zorg is er sprake van een psychiatrische diagnose (met een aantal eerder genoemde uitzonderingen).
De tarieven voor diagnostiek en behandeling zijn vastgelegd door de Nederlandse Zorg Autoriteit (zie de website van de Nederlandse Zorgautoriteit ). De praktijk rekent met 90% van dit tarief.
Wanneer uw klachten/lijden niet onder de verzekerde zorg vallen maar wel behandeling vragen, dan wordt dit afgerekend als 'niet basispakket-zorg consulten'.
U vindt de meest relevante tarieven 2024 hier.
Afzeggen van afspraken
Mocht u verhinderd zijn dan dient u dit uiterlijk 24 uur voor de afspraak door te geven. Tot 24 uur van te voren kunt u de afspraak kosteloos via telefoon of e-mail afzeggen.
Bij niet tijdig afmelden wordt de sessie wel gedeeltelijk in rekening gebracht (€ 60,00), ook in geval van overmacht. Deze rekening wordt niet vergoed door uw zorgverzekeraar.
Basis GGZ
Deze kortdurende psychologische hulp is geschikt als je nog niet zo lang met een probleem of vraag zit, op het gebied van stemming, angst, stress, werk, of kwaliteit van leven (en je hiervoor nog niet recent eerder hulp hebt gehad.)
In 5 tot maximaal 12 gesprekken zoeken we naar een passende manier van oplossen van of omgaan met het probleem of de klacht(en).
Gespecialiseerde GGZ
Psychotherapie is geschikt voor problemen die wat dieper zitten dan ‘aan de oppervlakte’. Je kunt denken aan problemen die al langere tijd bestaan, telkens weer terugkeren en het dagelijks leven langere tijd verstoren (zoals angsten, stress of trauma gerelateerde problemen, stemmingsstoornissen), of problemen die verankerd zitten in karakter of persoonlijkheid.
Crisis: de praktijk kan geen crisishulp bieden. Bij crisis dient u contact op te nemen met de huisarts/huisartsenpost. Via hen is ook de plaatselijke crisisdienst bereikbaar.
Waarneming: gedurende vakantieperiodes of ziekte vindt zo nodig waarneming plaats door een collega GZ-psycholoog of psychotherapeut. Hiervoor worden individuele afspraken gemaakt.